ΣτΕ 2252/2013 ΙΚΑ. Ακύρωση απόφασης του Διοικητή που δημοσιεύθηκε στην Διαύγεια αλλά όχι στο ΦΕΚ


(...)  Αφού μελέτησε τα σχετικά έγγραφα
Σ κ έ φ θ η κ ε  κ α τ ά  τ ο  Ν ό μ ο

1. Επειδή, για την άσκηση της κρινόμενης αίτησης δεν απαιτείται, κατά νόμο, η καταβολή  παραβόλου.

2. Επειδή, με την υπό κρίση αίτηση ζητείται η ακύρωση της υπ’ αριθμ. Υ20/092/27.5.2011  απόφασης του Διοικητή του Ιδρύματος Κοινωνικών Ασφαλίσεων - Ενιαίου Ταμείου Ασφάλισης  Μισθωτών (Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ.), με την οποία ανεστάλη η λειτουργία του Παραρτήματος Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ.  Ορχομενού του νομού Βοιωτίας, από 1.7.2011. Με την ίδια απόφαση ορίσθηκε, περαιτέρω, ότι η  αρμοδιότητα για την εξυπηρέτηση των συναλλασσομένων της ασφαλιστικής περιοχής του εν λόγω  Παραρτήματος, κατά το χρονικό διάστημα της αναστολής λειτουργίας του, θα ασκείται από το  Τοπικό Υποκατάστημα Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. Λιβαδειάς, στο οποίο υπάγεται το εν λόγω Παράρτημα.

3. Επειδή, ο αιτών Δήμος, ο οποίος προήλθε από τη συνένωση των πρώην Δήμων Ορχομενού και  Ακραιφνίας (βλ. άρθρο 1 παρ. 2 περ. 7 υποπερ. Α αριθμ. 4 του ν. 3852/2010, ΕτΚ, τ. Α’, φ. 87), με  έννομο συμφέρον ζητεί την ακύρωση της προσβαλλόμενης πράξης που αφορά την αναστολή  λειτουργίας του Παραρτήματος Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. Ορχομενού του νομού Βοιωτίας, το οποίο εδρεύει  στη δημοτική ενότητα Ορχομενού του αιτούντος Δήμου.

4. Επειδή, από το Σύνταγμα επιβάλλεται η πλήρης δημοσίευση όχι μόνο των τυπικών νόμων αλλά  και όλων των κανονιστικών διοικητικών πράξεων, ως συστατικό στοιχείο του κύρους τους. Και ναι  μεν οι κανονιστικές πράξεις που δεν έχουν δημοσιευθεί είναι ανυπόστατες και, επομένως, δεν  παράγουν έννομες συνέπειες, όμως, ως εκ της φύσεως και του περιεχομένου τους αλλά και για  λόγους ασφαλείας του δικαίου, είναι εν πάση περιπτώσει ακυρωτέες προς αποφυγή του  ενδεχομένου της εφαρμογής τους στο μέλλον (βλ. ΣτΕ 87/2011 Ολομ., ΣτΕ 1080/2013, ΣτΕ 1082/2013).

5. Επειδή, στο άρθρο 5 παρ. 2 περ. θ΄ του ν. 3469/2006 «Εθνικό Τυπογραφείο, Εφημερίς της  Κυβερνήσεως και λοιπές διατάξεις» (ΕτΚ, τ. Α’, φ. 131) ορίζεται ότι στην Εφημερίδα της  Κυβερνήσεως δημοσιεύονται: «οι κανονιστικού χαρακτήρα πράξεις του Πρωθυπουργού, του  Υπουργικού Συμβουλίου, των Υπουργών, καθώς και οποιουδήποτε άλλου οργάνου της Διοίκησης,  με την επιφύλαξη των ειδικών διατάξεων του άρθρου 8 του νόμου αυτού και εφόσον η κείμενη  νομοθεσία δεν προβλέπει άλλον ειδικότερο τρόπο δημοσίευσης», ενώ στο άρθρο 8 του ίδιου νόμου  προβλέπονται περιπτώσεις πράξεων, ορισμένες από τις οποίες είναι κανονιστικού χαρακτήρα, οι  οποίες κατ’ απόκλιση των λοιπών διατάξεων του νόμου δεν είναι δημοσιευτέες στην Εφημερίδα της  Κυβερνήσεως. Ειδικότερα, στην περ. η΄ της παρ. 1 του εν λόγω άρθρου 8 ορίζεται ότι δεν  δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως: «Οι κανονιστικές πράξεις για τις οποίες η κείμενη  νομοθεσία προβλέπει ειδική διαδικασία δημοσίευσης ή γνωστοποίησης». Εξάλλου, με το άρθρο 2  παρ. 4 του ν. 3861/2010 «Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και  πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο διαδίκτυο  «Πρόγραμμα Διαύγεια» και άλλες διατάξεις» (ΕτΚ, τ. Α’, φ. 112), προβλέφθηκε ως υποχρεωτική η  ανάρτηση στο διαδίκτυο πολλών κατηγοριών νομοθετημάτων και διοικητικών πράξεων, μεταξύ  των οποίων νόμοι (περ. 1), πράξεις νομοθετικού περιεχομένου (περ. 2), προεδρικά διατάγματα  κανονιστικού χαρακτήρα (περ. 3), λοιπές πράξεις κανονιστικού χαρακτήρα, με εξαίρεση τις  κανονιστικές πράξεις που αφορούν την οργάνωση, διάρθρωση, σύνθεση, διάταξη, εφοδιασμό και  εξοπλισμό των Ενόπλων Δυνάμεων της Χώρας (περ. 4). Περαιτέρω, στο άρθρο 4 του ίδιου ν.  3861/2010 ορίζεται ότι: «1. Οι πράξεις που αναφέρονται στο άρθρο 2, όταν είναι κατά νόμο  δημοσιευτέες στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ισχύουν από τη δημοσίευσή τους, εκτός αν  ορίζεται διαφορετικά. 2. Με εξαίρεση τις πράξεις της προηγούμενης παραγράφου, οι λοιπές πράξεις  που κατά τον παρόντα νόμο αναρτώνται στο διαδίκτυο δεν εκτελούνται, εάν δεν έχει προηγηθεί η  ανάρτησή τους στο Διαδίκτυο, κατά τα οριζόμενα στον παρόντα νόμο. 3. Οι ρυθμίσεις της  παραγράφου 2 του παρόντος δεν θίγουν τις σχετικές δικονομικές ρυθμίσεις ως προς την άσκηση  ενδίκων μέσων και βοηθημάτων ούτε τις ρυθμίσεις που ισχύουν για τις διοικητικές προσφυγές. 4.  …».

6. Επειδή, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, η προσβαλλόμενη πράξη, η οποία  διαθέτει κανονιστικό χαρακτήρα, έχει μεν αναρτηθεί στο διαδίκτυο (ΑΔΑ: 4ΑΘΑ4691ΩΓ-52),  σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις του ν. 3861/2010, δεν έχει όμως δημοσιευθεί στην Εφημερίδα  της Κυβερνήσεως (βλ. το από 22.3.2013 έγγραφο της Προϊσταμένης της Διεύθυνσης Οργάνωσης  και Απλούστευσης Διαδικασιών του Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. προς το Συμβούλιο της Επικρατείας), ενώ δεν  προβλέπεται από τη νομοθεσία άλλος νόμιμος τρόπος για τη δημοσίευσή της. Εξάλλου, οι ανωτέρω  διατάξεις του ν. 3861/2010 για την υποχρεωτική ανάρτηση πράξεων στο διαδίκτυο δεν θίγουν τις  διατάξεις του ν. 3469/2006, όσον αφορά τη δημοσίευση των κανονιστικών πράξεων στην  Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (βλ. την εισηγητική έκθεση του ν. 3861/2010). Για το λόγο αυτό  ακυρώσεως, ο οποίος λαμβάνεται αυτεπαγγέλτως υπόψη, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή  και να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη πράξη (ΣτΕ 1080,1082/2013).

Δ ι ά  τ α ύ τ α
Δέχεται την αίτηση.

Ακυρώνει την υπ’ αριθμ. Υ20/092/27.5.2011 απόφαση του Διοικητή του Ιδρύματος Κοινωνικών  Ασφαλίσεων - Ενιαίου Ταμείου Ασφάλισης Μισθωτών (Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ.).
Επιβάλλει στο Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. τη δικαστική δαπάνη του αιτούντος Δήμου, η οποία ανέρχεται στο  ποσό των εννιακοσίων είκοσι (920) ευρώ.

 Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 16 Μαΐου 2013
 Η Προεδρεύουσα Αντιπρόεδρος                                   Ο Γραμματέας
 Αικ. Συγγούνα                                                             Ν. Βασιλόπουλος
 και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση της 6ης Ιουνίου 2013.
 Ο Πρόεδρος του Γ` Τμήματος                                   Η Γραμματέας του Γ` Τμήματος
 Δημοσθένης Π. Πετρούλιας                                                Δ. Τετράδη

Σχόλια